Kurser våren 2019: schema och beskrivning

Vårens kurser 2019

Kurserna startar v.3 (mån 14/1) och pågår 14 ggr med uppehåll sport- och påsklov samt Valborgshelgen. All utrustning finns på plats att låna.

Early Bird-pris vid bokning senast 31/12-18:

Kurser dagtid: 1595 kr (ord.pris 1695 kr)

Kurser kvällstid: 1775 kr (ord.pris 1975 kr)

10% extra rabatt när du bokar 2 eller fler kurser/person. 

Boka tid

Beskrivning av passen

Hathayoga Flow 

Måndagar kl.11.30-12.30

Flödande, fysisk yoga. Sträck ut och mjuka upp, utveckla din styrka och balans. Utforska lekfullt, acceptera din egna kropp och våga testa gränser för att utvecklas och hitta både balans och kraft i både kropp och sinne. Stela höfter, axlar/skuldror och handleder kommer att få extra fokus och kärlek.

Lärare: Mia H.

Boka Hathayoga Flow terminskurs här


MediYoga Bas 

Måndagar kl.17.30-18.45

I MediYoga/MedicinskYoga kombineras mjuka, inkännande övningar och yogisk andning med meditation och avslappning. Trots namnet behöver du inte vara sjuk för att gå på medicinsk yoga, snarare tvärtom är denna yogaform ett utmärkt sätt att vara frisk i ett samhälle som snurrar fort och ibland så fort att vi knappt hinner andas. På passen så släpper du alla prestationskrav och vänder istället blicken inåt och lyssnar på din kropp och ditt sinne. Med Medicinsk Yoga tränar du kropp och sinne att stå emot stress och du hittar såväl ny energi som ett inre lugn.
Ett pass för dig som vill sträcka ut och stressa ner, finna inre ro och landa här och nu.

Detta pass kan även utföras sittandes på stol.

Lärare: Maria B.

Boka MediYoga Bas terminskurs här


Pilates

Tisdagar kl.10.15-11.15, torsdagar kl.17.30-18.25, fredagar kl.11.30-12.30.

I Pilates kombineras rörlighet med styrka och det ger oss en bättre hållning och smidigare kropp. Vi tränar på att aktivera och stärka stabiliserande muskler, t ex våra djupa magmuskler. Samtidigt avlastar och mjukar vi upp områden och muskler som är strama och överarbetade. Resultatet är en bättre och starkare hållning med ökad kroppskännedom och kroppskontroll.
Samtidigt är Pilates en holistisk träningsmetod, och brukar ibland kallas yogans lillasyster. Även här synkroniseras rörelserna med andetaget och andningen påverkar vårt sinne till ett avspänt och fokuserat sinne. Pilates ger balans i både kropp och sinne och dessutom en dos rörelseglädje.

På dessa pass utövar vi klassisk Pilates med mattövningar i nivå essential och intermediate. Du guidas genom övningarna och får förslag på hur du kan utveckla och intensifiera övningarna efter din förmåga. Kroppen är vårt främsta redskap, men vi använder även enkla redskap som rulle, block och band som motstånd och hjälp.

Du är välkommen oavsett om du är nyfiken nybörjare eller van Pilatesdeltagare.

Lärare: Kristina W.

Tisdagar – FULLBOKAD

Boka Pilates terminskurs torsdagar här

Boka Pilates terminskurs fredagar här


Viryayoga Flow

Tisdagar kl.19.00-20.15

Energi och uppbyggnad från grunden.
Viryayoga är en dynamisk yogaform som med sin fokus på biomekanik (rörelselära om hur vi använder kroppen på ett hälsosamt sätt) gör det möjligt att utöva yoga med minimerad skaderisk och samtidigt systematiskt stärka och mjuka upp kroppen. Ordet virya kommer från språket sanskrit och betyder “energi” eller “kraft”. I varje klass arbetar vi oss igenom 10 olika moduler; uppvärmning, solhälsning, stående positioner, balanser, magstärkare/armbalanser, höftöppnare, bakåtböjningar, framåtfällningar, avslutande och avslappning. Detta för att du ska få en komplett yogaupplevelse.

Viryayoga Flow passar utmärkt när du vill ge dig själv en mer fysisk klass med en skön blandning av enkla andningsövningar och stärkande, stretchande positioner. Statiska yogapositioner (asanas) sätts ihop med mer flödande rörelsesekvenser (flow -vinyasas). Det här passet passar dig som vill bygga styrka och smidighet och som lekfullt vill utmana dig med olika övningar och i balanspositioner.

Som i all yoga rör vi oss ihop med andningen och får då stark effekt på sinnet med ökat inre lugn och mer fokus. Passet avslutas med en stund savasana, stilla vila och avslappning för kropp och sinne.

Lärare: Carola B.

Boka Viryayoga Flow terminskurs här


Mjukyoga & Avslappning 

Onsdagar kl.16.00-17.00

Lugn yoga med fokus på avslappning till medvetenhet och frihet i din kropp. Passet inleds med en aktiv vila, en medveten avslappning. Här läggs grunden för alla rörelser i passet och Borit guidar dig sedan med mjuka, inkännande yogaövningar till att hitta friheten i din kropp, att låta din egen kropp leda dig rätt in i de olika positionerna. Allt sker i ett lugnt tempo och stort fokus läggs på att hinna lyssna på din kropp.

Detta pass passar alla som vill ha ett lugnare pass och i synnerhet dig som kanske har problem med smärta, spänningar och stress. Mjuk och inkännande yoga som kan anpassas till dina förutsättningar.

Boka terminskurs här

Boka 7 ggr, start v.3 (uppehåll v.8 sportlovet) här

Lärare: Borit K


Yinyoga Slow

Onsdagar kl.19.00-20.15

“By letting go it all gets done.” -Lao Tzu

En kurs med fokus på att stanna upp, andas och bli medveten om vad som pågår i kropp och sinne. Yinyoga kännetecknas av vilsamma, stilla positioner med en lätt stretch när vi håller varje position 3-5 minuter. I yinyogan arbetar vi med kroppens fascia (bindväv) istället för musklerna och vi lägger stort fokus på området mellan navel och knä, ett område med mycket bindväv och där vi ofta har spänningar.

Med hjälp av kuddar och filtar anpassar du ställningarna efter dina förutsättningar. Om du har långvarig stelhet, smärtproblematik, känner dig trött eller överstimulerad och har många tankar som snurrar, då kan det vara extra bra att stanna upp i yinyogan eftersom vi genom passet även tränar på den medvetna närvaron. Genom att vi stillar oss i kroppen får även sinnet och tankarna en chans att komma till ro.

Lärare: Nina I.

Boka Yinyoga Slow terminskurs här


Morgon Hathayoga Flow

Torsdagar kl.7.00-8.00

Vakna mjukt med morgonyoga.
Sträck ut och mjuka upp, väck och stärk dig. Utforska lekfullt, acceptera din egna kropp och våga testa gränser för att utvecklas och hitta både balans och kraft i både kropp och sinne. Stela höfter, axlar/skuldror och handleder kommer att få extra fokus och kärlek.

Lärare: Mia H.

Boka Morgon Hathayoga Flow terminskurs här


MiMy – Mindfulness & MediYoga 

Torsdagar kl.18.40-19.55, fredagar kl.10-11.15

MiMy- ett unikt program som kombinerar Mindfulness och MediYoga och bygger på modellen EST- för ökad empati och förmåga att se och ta hand om dina behov.

Här kombineras mindfulness och medicinsk yoga, två metoder för återhämtning och balans som visat positiv effekt på bl.a. oro, ångest, stress och smärta. Men, du behöver du inte vara sjuk för att gå på medicinsk yoga, snarare tvärtom är denna yogaform ett utmärkt sätt att vara frisk i ett samhälle som snurrar fort och ibland så fort att vi knappt hinner andas. Med Mindfulness och Medicinsk Yoga lär vi oss att bättre ta hand om oss själv till vardags och att uppleva och uppskatta livet. Du tränar kropp och sinne att stå emot stress och du hittar såväl ny energi som ett inre lugn. På passen så släpper du alla prestationskrav och vänder istället blicken inåt och lyssnar på din kropp och ditt sinne. Vid varje kurstillfälle gör vi ett medicinskt yoga-pass och applicerar en Mindfulness-reflektion.

Mellan passen ingår varje vecka en frivillig Mindfulness-reflektion och övning att göra hemma. Du får en struktur för hur du går från tanke till handling för att skapa balans i din vardag. Efter 7 veckor repeteras de olika reflektionerna.

Kursen passar såväl nybörjare som erfarna yogis. Passen kan även utföras sittande på stol.

Gongspel: På torsdagspasset kommer vi regelbundet att avsluta passet med Gongbad – vila i Gongens avslappnande och läkande vibrationer.

Lärare: Kristina W.

MIMY torsdagar – FULLBOKAT

Boka MiMy fredagar här


Viryayoga Bas

Lördagar kl.10.00-11.15

Energi och uppbyggnad från grunden.
Viryayoga är en dynamisk yogaform som med sin fokus på biomekanik (rörelselära om hur vi använder kroppen på ett hälsosamt sätt) gör det möjligt att utöva yoga med minimerad skaderisk och samtidigt systematiskt stärka och mjuka upp kroppen. Ordet virya kommer från språket sanskrit och betyder “energi” eller “kraft”.

I varje klass arbetar vi oss igenom 10 olika moduler; uppvärmning, solhälsning, stående positioner, balanser, magstärkare/armbalanser, höftöppnare, bakåtböjningar, framåtfällningar, avslutande och avslappning. Detta för att du ska få en komplett yogaupplevelse.

Som i all yoga rör vi oss ihop med andningen och får då stark effekt på sinnet med ökat inre lugn och mer fokus. Passet avslutas med en stund savasana, stilla vila och avslappning för kropp och sinne.

Viryayoga Bas
Detta pass är för dig som nyfiken på yoga eller inte har yogat på ett tag. Kanske är Viryayoga nytt för dig? Eller vill du helt enkelt bara fortsätta att befästa dina yogagrunder? Här fokuserar vi på just grunderna och bygger upp styrka och kroppsmedvetenhet samt en mental grund. Inga förkunskaper behövs. All utrustning finns på plats att låna.

Lärare: Carola B.

Boka Viryayoga Bas terminskurs här


Hathayoga Flow

Söndagar kl.17.00-18.15

Hathayoga Flow passar utmärkt när du vill ge dig själv en mer fysisk klass med en skön blandning av enkla andningsövningar och stärkande, stretchande positioner.
Statiska yogapositioner (asanas) sätts ihop med mer flödande rörelsesekvenser (vinyasas-flow). Vi flödar genom solhälsningar och kraftfulla krigarsekvenser och balanspositioner och landar därefter på yogamattan i mer stillsamma positioner.

Som i all yoga rör vi oss ihop med andningen och får då stark effekt på sinnet med ökat inre lugn och mer fokus. Passet avslutas med en stund savasana, stilla vila och avslappning för kropp och sinne.

Det här passet passar dig som vill bygga styrka och smidighet och som vill utmana dig med olika övningar och i balanspositioner. Passet är anpassat att passa både dig som är yogavan och nybörjare och du får förslag på hur du kan göra övningar lättare eller svårare.

Lärare: Amelie F.

Boka Hathayoga Flow terminskurs på söndagar här


Är du osäker på vilket pass som passar dig? Kontakta oss på info@yogacenteruppsala.se eller 076-1710222, så hjälper vi dig till rätta!

Varmt välkommen!